Gangsta Crap NL : Een top 10

Ik zal er niet omheen draaien: ik ben dol op slechte rap, net zoals ik intens kan genieten van slechte films. De nummers in deze lijst komen voornamelijk uit 2005/2006, een tijd waarin ik voor het eerst kennis maakte met de diepere lagen van de gerapte wanstalt. Nu, in 2012, zou ik met liefde vele a-viertjes lang kunnen uitweiden over wat een slechte rap goed maakt. Maar wees gerust, ik houd het kort voor mijn doen.  Ga er lekker voor zitten en zet je schrap voor de Nederlandse Gansta Crap top 10!

Nummmmmmmmerrrrrr:      10!     10!      10!       (echo..echo)

10: Eindhoven Connection – Southside  ( TIP: Speel het nummer in kwestie af en lees dan de tekst erbij! )

http://www.youtube.com/watch?v=DJWe9rzSWzM

Het eerste wat je moet weten is dat de beat is gejat van een bekende commerciele rapper. Dit zie je vaker bij slechte rappers. Een ander typisch kenmerk zijn de pistoolschoten die je hoort rond 2:04, dit om de eveneens typische bedreigingen van de rapper kracht bij te zetten. Sowieso lijkt deze rapper een obsessie te hebben voor de dood. Meerdere keren wordt de luisteraar verzekerd dat hij gaat sterven en de rapper gaat zelf nog verder als hij op 1:39 beweert dat ‘me and my friends, we are gonna die , at the same time’. Wat hij hier precies mee bedoelt is niet duidelijk, misschien dat de uitspraak losjes is geinspireerd door de fatalistische teksten die bekende rappers Tupac en Biggie Smalls bezigden vlak voordat ze een tragische dood stierven.

PROFIEL: mijn schatting is dat de rapper een blanke jongen is, 14 jaar, 2de klas HAVO. Hij heeft nog niet geblowed maar heeft wel een poster van Tupac met een wietplant op zijn kamer hangen.

9: Wielwijck Flipaaas – We KOMEN ER AAN

http://www.youtube.com/watch?v=tH18gqve_zc

Een absolute classic. De eerste lines zitten voor altijd in mijn geheugen gebrand:

‘Don-P, oftewel streetcat,  

heb chickies en doekoe zat,

neuk wie ik wil en steel wat ik wil,

ik ben die kleine man die niemand pakken kan’

Hiermee is de toon gezet voor de rest van het nummer, een onvervalste ‘posse-cut’, waarin elk lid van  de posse stuk voor stuk zijn ding kan doen. Het probleem alleen is dat de posse niet echt kan rappen. Het mooiste voorbeeld daarvan is de binnenkomer van MC Cannabis rond 0:30. Nadat hij eerst vertelt dat hij ‘paranoia in zijn kop’ is en ‘assie non stop rookt’ volgt een warrige conclusie:

‘Opgegroeid in de achterbuurt waar de skotoe mij nooit wegstuurt

want ze weten hopeloos gevaar maar doe geen echte kwaad…’

Het geinige is dat dat in deze passage een bedreiging naar de politie wordt gevolgd door een bezwerend ‘maar doe geen echte kwaad’, alsof hij plots bang is dat zijn moeder het ooit te horen krijgt. Over de rappers na hem kan ik ook nog een boek schrijven maar ik probeer het beknopt te houden. Zeker is dat de Flipaaas verderop in deze lijst zeker gaan terugkomen. Gangsta-crap in haar puurste vorm!

PROFIEL: Een groep van Marokaans/Nederlandse brabandertjes tussen de 13 en 15 jaar, die meer dan goed voor ze  is hun dagen besteden met blowen en het belagen van meisjes.

8 – Joenetriks – Modderfokker (de artiestennaam is op verzoek van de artiest gefingeerd, heus)

http://www.youtube.com/watch?v=InzlAQGwkBk&feature=related

Dit nummer ligt in de lijn van de nummer 10 van deze lijst. Het is in essentie een agressief monoloog tegen een niet nader gespecifieerde ontvanger. Wat dit nummer echter speciaal maakt is het gretige gebruik van de term ‘modderfokker’. Een duidelijk verschil met Eindhoven Connection is dat Joenetriks zich niet bedient van doodsbedreigingen maar meer van een pseudo-intellectuele ‘ik ben zo goed dat me je me niet begrijpt’-houding. Let ook op het geforceerde lachje rond 1:14. Meer slechte rappers die arrogant willen overkomen hanteren dit lachje. De kans is groot dat zij dit lachje hebben overgenomen van (daar is hij weer) Tupac: http://www.youtube.com/watch?v=BBl-ftBZpjM

PROFIEL: Blanke jongen, rond de 14 jaar, 2de klas MAVO. Op basis van andere Joenetriks-nummers kan worden vastgesteld dat de rapper ergens in de buurt van Leiden woont.

7 – Big Switch – Deze Gasten

http://www.youtube.com/watch?v=Qyr2CQqmHoQ&feature=related

Zoals ik al zei, ik houd van slechte rap, maar dit nummer zit op het randje. ZOVEEL CLICHÉS! En die stemmen! Zo irritant! De lelijke synthesizerklanken op de achtergrond vervolmaken het plaatje. In vergelijking met de vorige drie nummers valt het nog mee met het aantal dreigementen. Weliswaar klinkt ‘Ik sla je kop kapot’  dreigend maar het is ondergeschikt aan het overkoepelende thema: ‘wij zijn dope’. Net als in het nummer van Joenetriks wordt in dit nummer meerdere keren aangenomen dat je weet hoe dope de rappers zijn. ‘Je weet hoe we het doen, je weet hoe het gaat.’ Een schrijnend gebrek aan bescheidenheid is een voorwaarde om in deze lijst te komen en deze track voldoet daar ruimschoots aan.

PROFIEL: Blanke jongens, rond de 16/17 jaar. 4de klas MAVO.

6 – JWK Recordz – THUG LIFE (REMIX)

http://www.youtube.com/watch?v=4zxVJnW14gg

Een manier om je als beginnende gangsta-crapper geloofwaardiger over te laten komen is om te doen alsof je een platenlabel hebt. Dit leidt in de Gangsta-Crap scene tot een overvloed aan generieke namen als ‘BVR-Records, LPG-Records’ en in dit geval dus: ‘JWK-Recordz’. Wat meteen opvalt is dat we internationaal gaan met deze track, over de grens, naar onze Vlaamse buren. Ook hier heeft de verbastering van Tupac’s ‘thug-life’ mentaliteit toegeslagen, en zwaar ook. Als je de jongens van JWK hoort is het moeilijk voor te stellen dat  ‘THUG LIFE’  oorspronkelijk een ethische code was voor het leven in een door criminaliteit geteisterde achterbuurt. Het zal JWK een rapworst zijn, zolang u ‘moar begient te beven’! Luister de tekst en huiver!!

PROFIEL: Getinte jongen, 15 jaar, Vlaams. Educatie onbekend.

5 – Lil Thug – Ideale Vrouw

http://www.youtube.com/watch?v=Iu9InCKv0yQ&feature=related

Opvallend als je kijkt op sites waar gangsta-crappers zich ophouden is de grote hoeveelheid liefdesliedjes die je zal aantreffen. Deze liedjes zijn meestal tergend zoetsappig met simpele pianoakkoorden als muzikale begeleiding. Lil Thug houdt zich niet helemaal aan deze code en kiest voor een reggaeton-achtige beat. Zijn tekst is ondanks de overdosis clichés duidelijk goed bedoeld maar het refrein verbrijzelt alle goede romantische bedoelingen: door het gebruik van een galm-effect over zijn stem klinkt de uberhaupt al vals zingende Thug namelijk alsof hij ergens in een verlaten loods staat te zingen. Het heeft iets spookachtigs waardoor het zeer de vraag is of Thug’s Ideale Vrouw zal vallen voor Thug’s charmes. Misschien had hij het toch beter gewoon bij een liefdesbrief kunnen laten. Iets wat mij overigens nog steeds onduidelijk is, is  wat Thug in het refrein zingt na ‘je bent de ideale vrouw’. Ik houd het op ‘wil je alles geven als ik er zelf van houd’.

PROFIEL: 15-jarige jongen met Slavische roots, woonplaats Delfzijl. Had op het moment dat deze track opgenomen werd grootste plannen voor zijn rapcarriere maar zijn Delfzijl Noord Representers Click heeft nooit aan de laaggespannen verwachtingen kunnen voldoen.

4 – Miracles Of God – Ik Ben een Player

http://www.youtube.com/watch?v=NsXWr4mY0j0

Deze track had ook zomaar op nummer 1 kunnen staan. Luister naar de puberale intensiteit van het refrein (‘IK BENNA PLEEJER’), raak onder de indruk van de plompe geilige verhalen en van zijn authentieke Leeuwardense tongval. Uniek is hij, deze pleejer, die later zijn Friese players-imago zou verruilen voor dat van een overheidscomplottheorie-onthullende marrokaan. Fijn ook is dat de tekst van het refrein dubbel opgenomen is en dat deze geluidsporen net niet synchroon lopen. Dit geeft het net die amateuristische feel waar ik zo van houd.

PROFIEL: Fries-Marokaans-Nederlandse jongen, 16-jaar, net ontmaagd.

3 – JWK-Recordz – Party

http://www.youtube.com/watch?v=ZDjsOCOqVv8&feature=related

Gejatte beat? Check. Stoere praat? Check. Vlaamse tongval? Check!! Luister naar de eerste lines:

‘Iek en mijn hoomies komen du klup bienen

het ieste dawwe doen is lekker zoeke naar vriedienne’

Zo eerlijk, recht op het doel af. Ook laat hij als neger ‘de tsjikies fliepen op de dansvloer’.  Het is duidelijk: Als hij in de club is gaat het los! Ook mooi is die harde ‘R’ in ‘BAR’ op 0:43. De toegift komt op 1:30 in de vorm van een rammelend vers dat begint met:

‘CHAMPAGNE EN BOOZE…………(stilte)

TSJIEKAS OP DE VLOER………….’

Gevolgd door een stuk waar ik weinig meer van kan verstaan behalve ‘PIEMP DEDDIE’. Nadat ik dit geschreven had viel mijn linkerspeaker uit. Pas dus op met luisteren, zelfs apparaten bezwijken onder de crappiness.

PROFIEL: zie nummer 6 in deze lijst.

2 – Ahmad Ali Kaba – DE BOM

http://www.youtube.com/watch?v=-ohUzqyu3xU&feature=related

Jawel, eerst heette hij Miracles Of God, toen Gimmi Loc, en hier is hij veranderd in Ahmad Ali Kaba. Onze eigen gangsta-crap David Bowie. Tijden zijn veranderd voor Ahmad. De club boeit hem niet meer. Belangerijker is dat hij  ‘beter flowed dan een neger die high is van de wiet’. Onthoud ook dat de  Vrijheidswijk in Leeuwarden een gevaarlijke plek is. Memorabel: het geforceerde Marrokaanse accent kan de Friese tongval niet verhullen als hij zegt ‘droppen’. Eveneens memorabel: het refrein en de aanzet daartoe leggen een opvallende parallel bloot met de nummer 9 van deze lijst:

‘we komen er aan, 

we zijn de bom

al jullie haters

lik mn fokking kont’

Vlak voor het refrein zegt hij ‘binnenkort staat deze marrokaan in de top’. Zie je de gelijkenis? Naar de top? We komen er aan? Ahmad en de Flipaas tappen uit het zelfde vaatje! Wat leidt naar de nummer 1!

PROFIEL: FOK JOUW HATER, op naar die nummer 1:

1 – Wielwijck Flipaaas – WIE BEN IK?

http://www.youtube.com/watch?v=ADyuM1pRg2U

Ik zal eerlijk zijn. Eigenlijk is dit gewoon een tragisch lied en veruit de meest introspectieve van de lijst. De trage verslagen toon waarop MC Cannibis toegegeeft dat hij hasj/wiet verslaafd is terwijl het niet goed voor hem is…tragisch. De hakkelende manier waarop hij zijn biecht doet en de sombere pianoklanken erbij…drama. Langzaam dwaalt zijn betoog af naar de liefde die hij heeft voor zijn rappende of stelende broeders en komt het huiveringwekkende refrein. Na het refrein krijgen we weer een harde tekst van Don-P die in meerdere bewoordingen uitlegt dat hij niet kapot te krijgen is. Nog een refrein later krijgen we op 4:40 de finale:

‘Wie ben ik….

Wielwijck Flipaaaaaaaaaaaas……………’

PROFIEL: zie nummer 9.

En daarmee is de kous af, de kogel door de kerk, het hek van de dam, het kip van het ei! Ik hoop dat je ervan genoten hebt en meld gerust welke van de 10 jouw meeste adorering wegdraagt! 

Hoogachtend:

Knoff-Locc

3 Responses to “Gangsta Crap NL : Een top 10”

  1. Mooie lijst hoor. Natuurlijk had ik ze allemaal al gehoord😉 Volgens mij zegt ie bij zn ideale vrouw ‘wil alles met je delen blablablahou’. Zoiets.
    Favoriet heb ik nog niet echt kunnen kiezen maar Miracles Of God – Ik Ben een Player vind ik wel memorabel. Wat n sukkeltje.

  2. Mooie lijst, Bosnian Ganxta Family – Ganxters van’t Stad is ook wel het vermelden waard:

Leave a Reply

