Telefoongedichten begin 2011

De lantaarnpaal. 

Daar staat ze maar. 

Stevige lastig wrikbare patriot.

Baken van oranje.

 

De universiteitsdocent.

Jij bent net als ik

Maar vergeet ik dat omdat dat moet.

Nooit zullen we vrienden zijn.

Zo zoek ik verder naar een mentor.

 

De stem.

Ik hoor je wel als ik wil

Als ik het niet wil hoor ik je ook.

Dan zegt mijn stem:

Stem af op die stem die je horen wil

en klinkt de hiphop door mijn stem

Klanken voor de juiste stemming

 

De pen.

Ik kauw aan je kontje

Vroeger onplofte je in mijn mond of binnenzak

Blauw bevlekt.

Hmm.

Bij welke omvang is iets een vlek?

 

De kartonnen beker.

In stapeltjes arriveer je.

Stuk voor stuk volgegoten 

en geraakt door levendige lippen

Alleen vertrek je,

Wit met rood met koffievlek

En dan wordt alles zwart

 

De godsdienstpsychologe

Wat zou ze denken

als ze de klas bekijkt in de pauze?

 

De tijd.

Meestal denk ik niet aan je

En vlieg je voor bij

Door mij

 

Mijn liefde

stroomt naar jou

Laten we een golf worden

en de oceaan beschrijven

 

Het afwasweekend

Toeschouwer, deelnemer, afwasser.

Ik ben er weer, zij is er ook.

Wij zijn geen wij meer.

En eindelijk is dat goed.

 

De leuning,

waar je ook bent

altijd raak ik contact met mensen door je

maar dit contact zoek ik niet

en is willekeur als mijn medebuspassagier

Gericht leun ik liever tegen je!

 

De afspraak

Niet de eerste of de laatste

Hoewel je dat nooit zeker weet

Dus hoop ik op meer

in verwachting

en wacht op je

 

De universiteitskantine, op een donderdagochtend

Vol van leegheid

Als thema in het blad voor me 

En als het bolletje kaas van 1 euro vijf en dertig

en als  zang van haagse Kane.

 

De reclame

waarin ‘je gezicht je leeftijd verraadt’

wat is meer verraderlijk

dan je eigen ijdelheid

die je jonger wil doen laten lijken?

 

(Alles heb ik gecursiveerd omdat het dichterlijker over te laten komen!)

One Response to “Telefoongedichten begin 2011”

  1. I was the first to like this post. Jeej!

Leave a Reply

