2010 – Hondsdol: een milde tirade tegen reclame

Image

Er was eens een tijd….dat je niet bij elke klik de winnaar van een Audi A3 werd en het nog redelijk simpel was de reclame op websites te negeren. Ik was blij met deze eigenschap van internet, namelijk dat mijn klik en kijk bezigheden niet storend werd onderbroken door reclame, in tegenstelling tot de TV waar je op sommige momenten op zes Nederlandse zenders tegelijk een reclame onderbreking ziet spelen. Nou is dat al een reden om minder tv te kijken, de ander is natuurlijk dat het informatie aanbod van internet dat van een statisch medium als tv ruimshoots overtreft.

Zo op een woensdagavond al Youtubend kijkend naar Louis Theroux’ bedoeld en onbedoeld grappige ontmoetingen met allerlei figuren knalde opeens Maurice de Hond in mijn beeld. Omdat zijn stem veel te hard uit mijn speakers kwam gooi ik het volume helemaal omlaag en kijk ik even naar iets anders terwijl Maurice me in 18 seconden wil overtuigen van de noodzaak van iets waar ik geen noodzaak van inzie. Bij het volgende filmpje van Theroux start de Maurice de Hond commercial opnieuw. Weer gooi ik het volume omlaag maar dit keer blijf ik kijken naar het beeld wat word uitgedragen door de commercialmakers. Het eerste wat me irriteert is dat de commercial is geschoten in een herfstsetting. En welke Nederlander wil er nou de herfst van vorig jaar zien als het op dit moment buiten zo rond de 20 graden is?

Deze luiheid van de commercialmakers daargelaten zie ik nog wat dingen die opvallend zijn. Ten eerste dat de commercialmaker ervoor gekozen heeft om Maurice De Hond neer te zetten als enig pratend persoon in een bus vol met elkaar ontwijkende zwijgende mensen. Nou erger ik mezelf regelmatig aan de grafsfeer in treinen en bussen maar dit is wel een erg zware parodie op de werkelijke situatie. In het volgende shot loopt De Hond buiten temidden van een haastig lopende meute die weer weinig anders doet dan om hem heen lopen. Dit is dus het beeld van de maatschappij in de ogen van de reclamemakers, een collage zwijgende mensen die geen contact met elkaar heeft. MAAR! Dat zwijgen wordt opgeheft door De Honds’ advies: Doen! Hij zegt doen! Dus zeg ik:niet doen,laat me zelf beslissen over wat ik wil in plaats van op massaindoctrinerende suggereren dat je al weet wat ik moet doen.

Nu kan ik de laatste alinea afsluiten met een langgerekt ‘ A A A A A A A A A A A A A A A A A A AAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH’ wat zou vertalen hoe ik over reclame denk maar ik zal mijn best doen mijn ergernis in een wat genuanceerdere vorm te gieten.

Tegenwoordig doen commercialmakers in sommige gevallen hun best reclame grappig en mooi te maken, en er zit ook zeker creatief vakmansschap tussen. Evengoed worden steevast de oude tactieken gebruikt van fonkelend wasgoed en hysterisch gelukkige vrouwen, scheerapparaten die naar de maan vliegen en daarna over de wang van een man, middenklasse auto’s waarin de bestuurder opeens ademloos bekeken wordt door omstanders en ga zo maar door. Reclamemakers worden steeds slimmer om aan de kijker een reactie te ontlokken die positief is maar weinig met het product te maken heeft. Heel subtiel, zoals de grappig bedoelde ‘biertje!’ commercials van…je weet wel wie, ik ga geen verdere reclame voor ze maken.

Sinds ik zelf pas bier drink sinds een jaar of vijf weet ik niet of mensen voor de commercial al ‘biertje?’ riepen. Wel weet ik dat een glas bier geen ‘biertje’ maar een bier en dat het verkleinende ‘tje’ achter ‘bier’ het object kleiner maakt dan het is. Het zou daarom wel eerlijk zijn als de commercialmaker een tegenreclame maakt waarin een bezopen vent een bier krijgt aangeboden door een ‘biertje!’ roepende vriend, waarop de man weigert en de tekst ‘alcohol onder een iq van 100? Nu nog even niet’ verschijnt. Mijn punt is dat het vrolijke ‘biertje’ glorificierend werkt voor de diverse werkelijkheid van bezopen situaties, waarin biertje hand in hand gaat met euforische vrolijkheid en zwartgallige verdwazing. Op zijn minst zou er naar mijn mening voor elke alcoholophemelreclame een ‘drankmaaktmeerkapotdanjeliefis’ spot getoond moeten worden.

Maar de realiteit is natuurlijk niet verkoopbaar genoeg.

One Response to “2010 – Hondsdol: een milde tirade tegen reclame”

  1. Thanks a lot lots regarding discussing this specific with all people you will understand what you might be talking about! Saved as a favorite. Make sure you in addition check with my site Is equal to). You can employ a exchanging links arrangement of us

Leave a Reply

